• Varför Boet?
  • Kunskap
    • Kunskap
    • Frågor & svar
    • Tekniska frågor och svar
    • Föreläsning & Utbildning
  • Nyheter
  • Referenskunder
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Jobb
    • Jobb
    • Senior mjukvaruutvecklare
  • Om oss
  • Jobb
  • Varför Boet?
  • Kunskap
    • Frågor & svar
    • Tekniska frågor och svar
    • Föreläsning & Utbildning
  • Nyheter
  • Referenskunder
  • Kontakta oss

Lär dig mer om Boet! Missa inte vårt webbinarium den 28 maj. Anmäl dig här.

Nyheter

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna från Boet.

2025-02-14

Från rutinpärmar till digital struktur – lärdomar från Boets chefsnätverk

Datorskärm som visar ett Teams-möte med flera deltagare. På skärmen syns också en cirkel med en illustrerad glödlampa, som symboliserar idéer och insikter.

Vi avslutade veckan med ett inspirerande chefsnätverk för Boets kunder. Tillsammans med cirka 12 chefer och ledare från olika kommuner diskuterade vi erfarenheter, utmaningar och insikter kring att arbeta med Boet – och hur vi kan fortsätta utvecklas.

Viktiga insikter vi tar med oss:

  • Ledarskapet är avgörande – Att införa Boet är ett förändringsarbete. Personal behöver släppa sina "snuttefiltar" (som någon skämtsamt kallade rutinpärmar och andra analoga stöd).

  • Antaganden om brukare stämmer ofta inte – Flera chefer trodde från början att vissa brukare inte skulle kunna använda Boet, men erfarenheten visar att Boet faktiskt fungerar för de allra flesta – på ett eller annat sätt. När brukarna får en chans att prova, skapar det ofta större valmöjligheter och mer självbestämmande. Ett bra sätt att lyckas är att "gräva där det är mjukt" – börja med roliga aktiviteter eller sådant som brukarna redan hanterar med analogt bildstöd. Testa att lägga in dessa trygga aktiviteter i Boet först för att skapa en smidig övergång och bygga förtroende.

  • Transparensen ökar – Precis som forskaren Cecilia Solis Lovekvist lyfte i sin forskning, har Boet gjort personal mer medvetna om sina egna och kollegornas arbetssätt. Detta har också lett till att brukarfokuset i diskussioner har ökat, vilket skapar en mer individanpassad och kvalitativ omsorg.

  • Färre whiteboardtavlor – lugnare arbetsmiljö – En chef beskrev hur verksamheten gått från flera whiteboards fulla av information till bara några få – och de är inte ens fullklottrade längre. Med Boet blir informationen samlad och lättillgänglig, vilket minskar stress och gör kontorsmiljön lugnare.

Det här är varför vi älskar chefsnätverket – tillsammans driver vi utvecklingen framåt! Är du Boet-kund? Missa inte nästa tillfälle den 9 maj.

Nyhetsarkiv

2025-04-29

Så skapar vi en trygg och härlig ledighet på LSS-boenden

Sommaren närmar sig och med den planeringen för lediga dagar. För personer med autism och intellektuell funktionsned…

2025-04-14

Så lyckas Hässleholm med Boet i vardagen

Hur skapar vi rätt förutsättningar för att arbeta med digitala stöd inom LSS? På ett välbesökt webbinarium den 12 ap…

2025-03-26

Ny funktion i Boet: Brukarmätning

Under första halvan av april lanserar vi en ny funktion med målet att öka brukarens delaktighet och inflytande ytter…

2025-03-24

Ny säljare till Boet

I mitten av januari välkomnade vi ännu en stjärna till Boet. Hanna Nilsson har klivit in i rollen som säljare och ko…

2025-03-13

LSS i Fokus i Stockholm – Det här tar vi med oss

Så var det äntligen dags – LSS i fokus kom till Stockholm, och vilken inspirerande dag vi fick! Över hundra personer…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Kontakt

Support support@boet.se 040 643 00 53
Boka demo eller offert

Arian Shastavari

arian@boet.se 076 852 24 59
Övrigt

Patrick Buschow

patrick@boet.se 070 743 53 81

Genvägar

  • Varför Boet?
  • Kunskap
  • Nyheter
  • Referenskunder
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Jobb

Följ oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
×
Privacy Policy Cookiepolicy