• Varför Boet?
  • Kunskap
    • Kunskap
    • Frågor & svar
    • Tekniska frågor och svar
    • Föreläsning & Utbildning
  • Nyheter
  • Referenskunder
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Jobb
    • Jobb
    • Senior mjukvaruutvecklare
  • Om oss
  • Jobb
  • Varför Boet?
  • Kunskap
    • Frågor & svar
    • Tekniska frågor och svar
    • Föreläsning & Utbildning
  • Nyheter
  • Referenskunder
  • Kontakta oss
Nyheter

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna från Boet.

2025-05-27

Boet i samarbete med Chalmers tekniska högskola

Studenter Boet Chalmers

På Boet arbetar vi för att alla ska kunna leva sitt bästa liv – med rätt stöd, på sina egna villkor. Vi tror på välfärdsteknik som gör verklig skillnad i vardagen och som har en självklar plats i framtidens omsorg. Genom samarbeten med högskolor och universitet vill vi bidra till ny kunskap, fler perspektiv och hållbara lösningar som stärker inflytande, delaktighet och självbestämmande – i dag, i morgon och för framtiden. 

Därför är vi extra stolta över att ha samarbetat med Chalmers tekniska högskola under våren. Som en del av sitt examensarbete har studenterna Ebba Jensen och Edith Pålsson undersökt hur Boet kan utvecklas för att fungera även i daglig verksamhet, en miljö där vi ser ett växande behov och en tydlig efterfrågan på digitala stöd anpassade efter verksamhetens förutsättningar. 

Uppsatsen Designing for Digital Inclusion. Supporting Individuals with Cognitive Disability Through Digital Planning Tools undersöker hur ett digitalt gränssnitt kan stärka delaktigheten för personer med kognitiv funktionsnedsättning och därigenom främja jämlikhet, livskvalitet och samhällsdeltagande inom daglig verksamhet. 

– Att utveckla ett digitalt verktyg för daglig verksamhet har varit både utmanande och givande – det är en komplex kontext med stora variationer mellan användare och verksamheter, säger Ebba Jensen. 

– Det har varit otroligt inspirerande att få arbeta med något som verkligen gör skillnad. Att jobba så nära användarna som Boet gör borde vara en självklarhet – men det är det långt ifrån i många företag, fortsätter Edith Pålsson. 

För att fördjupa förståelsen för behov och förutsättningar har Edith och Ebba gjort observationer och intervjuer med både deltagare och personal inom daglig verksamhet hos några av Boets kunder. 

– Det har varit särskilt roligt att se Edith och Ebba ute i verksamheterna, och med vilken respekt, nyfikenhet och lösningsfokus de har tagit sig an en svår utmaning. De har verkligen fångat både användarnas perspektiv och våra ambitioner med Boet, berättar Anette Hjalmarsson, produktchef på Boet. 

 

Fem personer har en workshop kring välfärdsteknik vid ett bord fyllt med papper och post-it-lappar.

Jan Miderbäck, CTO på Boet, har även han följt arbetet på nära håll under våren: 

– Det är viktigt för oss att få in perspektiv som inte är färgade av våra egna uppfattningar runt Boet som produkt. Att samtidigt kunna göra detta i formen av ett examensarbete är såklart extra kul! 

– Jag är väldigt imponerad av Ediths och Ebbas engagemang och nyfikenhet. De har tagit sig an ett komplext område och deras insikter blir värdefulla i vårt fortsatta utvecklingsarbete.  

Den 5 juni är det dags för examination – hela teamet på Boet önskar Edith och Ebba stort lycka till!  

Nyhetsarkiv

2025-06-02

Vägen till Boet – så finansierar du välfärdsteknik

Att införa digitalt stöd i LSS-verksamheter är mer än en teknisk investering – det är en satsning på kvalitet, arbet…

2025-05-27

Boet i samarbete med Chalmers tekniska högskola

Under våren har två studenter från Chalmers tekniska högskola samarbetat med Boet för att undersöka hur digitala pla…

2025-05-26

Så skapar du kontinuitet även när personalen varierar

Både att vara och att ha vikarie på ett LSS-boende kan innebära en rad utmaningar – för individen som tillfälligt gå…

2025-05-15

Ordlista för LSS, välfärdsteknik och pedagogiskt stöd

Vi på Boet vill att det ska vara lätt att förstå det som är viktigt. Därför har vi tagit fram en ordlista som förkla…

2025-05-14

Det som inte går att mäta men betyder mest

Efter att ha sett dokumentären Det omätbara delar vår produktchef Anette Hjalmarsson sina reflektioner kring det som…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Kontakt

Support support@boet.se 040 643 00 53
Boka demo eller offert

Arian Shastavari

arian@boet.se 076 852 24 59
Övrigt

Patrick Buschow

patrick@boet.se 070 743 53 81

Genvägar

  • Varför Boet?
  • Kunskap
  • Nyheter
  • Referenskunder
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Jobb

Följ oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
×
Privacy Policy Cookiepolicy